Реализация воспитательного потенциала российских традиционных ценностей в процессе профессиональной подготовки иностранных специалистов
Educational potential realization of Russian traditional values in the process of foreign specialists’ professional training
Аннотация
Международное сотрудничество в образовательной сфере, интенсивно развивающееся в России в последнее десятилетие, актуализирует необходимость совершенствования системы профессиональной подготовки иностранных специалистов на основе приобщения их к российским традиционным ценностям, имеющим глубокие основания ценностно-смыслового содержания. В статье обоснованы педагогические условия, позволяющие реализовать воспитательный потенциал российских традиционных ценностей в процессе профессиональной подготовки иностранных специалистов. На основе анализа научной литературы раскрыт воспитательный потенциал российских традиционных ценностей. Авторами определены ключевые направления реализации воспитательного потенциала российских традиционных ценностей в процессе профессиональной подготовки иностранных специалистов. В заключение подчеркнуто, что концептуальные основы реализации потенциала образования базируются на системном, культурологическом, аксиологическом и личностно-деятельностном подходах.
International cooperation in the field of education, which has been intensively developing in Russia over the past decade, highlights the need to improve the system of foreign specialists’ professional training based on their familiarization with Russian traditional values, which have deep foundations of value and semantic content. The article substantiates the pedagogical conditions which allow for the implementation of the Russian traditional value’s educational potential in the process of foreign specialists’ professional training. Based on the analysis of scientific literature, the educational potential of Russian traditional values is revealed. The key areas for implementing the educational potential of Russian traditional values in the process of professional training for foreign specialist are listed. In conclusion the authors emphasized that the conceptual foundations for implementing the potential of education were based on systemic, cultural, axiological, and personal-activity approaches.





